Indonesië vakantie

Indonesië is een enorme archipel van diverse eilanden verspreid over beide zijden van de evenaar tussen de Indische Oceaan en de Stille Oceaan. Met een uitgebreide, maar snel uitgehakte hoeveelheid groene bossen op al zijn eilanden en halverwege tussen de polen, wordt Indonesië de bijnaam The Emerald of the Equator genoemd .

Regio’s

De natie Indonesië is bijna onvoorstelbaar groot: meer dan 18.000 eilanden met 108.000 km aan stranden. De afstand tussen Atjeh in het westen en Papoea in het oosten is 4.702 km (2.500 mijl), vergelijkbaar met de afstand tussen New York City en San Francisco . Liggend op de westelijke rand van de Ring of Fire, heeft Indonesië meer dan 400 vulkanen, waarvan 129 als actief worden beschouwd, evenals vele onderzeese vulkanen. Het eiland Nieuw-Guinea (waarop de Indonesische provincie Papua ligt) is het op één na grootste eiland ter wereld, Borneo (ongeveer 2/3 Indonesisch, de rest behoort tot Maleisië en Brunei) is de op twee na grootste en Sumatra is de op vijf na grootste.

Reizigers naar Indonesië hebben de neiging Bali in gedachten te hebben als hun reden om te bezoeken, wat jammer is omdat er nog meer adembenemende natuurlijke schoonheid en culturele ervaringen elders zijn die wachten om ontdekt te worden. De uitgestrektheid van het landgoed en de verscheidenheid aan eilanden bieden aanzienlijke culturele verschillen die het ontdekken waard zijn.

Provincies, waarvan er 34 zijn, bestaan ​​meestal uit een groep kleinere eilanden (Oost- en West-Nusa Tenggara, Maluku) of verdelen een groter eiland en de afgelegen eilanden in stukken (Sumatra, Kalimantan, Java, Sulawesi, Papua) . De onderstaande lijst volgt een eenvoudigere praktijk om verschillende provincies in één regio samen te stellen, behalve met Bali , dat in Wikivoyage als een aparte regio wordt behandeld.

Regio’s van Indonesië

Sumatra (incl. De Riau-eilanden en Bangka-Belitung )
Het zesde grootste eiland ter wereld, wild en ruig, heeft een grote natuurlijke en culturele rijkdom met meer dan 40 miljoen inwoners en is het leefgebied van vele bedreigde diersoorten. Hier vind je Atjeh , Palembang , Padang ,Lampung en Medan , evenals het veelkleurige Tobameer in het land van de uitgesproken Toba Batak en het Indonesische poorteiland Batam .
Kalimantan (Borneo)
Het overgrote deel van Borneo, ‘s werelds op twee na grootste eiland, vormt Kalimantan (de rest behoort tot Maleisië en Brunei). Een ontdekkingsparadijs voor het onbekende (maar snel verdwijnende) bos, de machtige rivieren, de inheemse Dayak-stam en de thuisbasis van de meeste orang-oetans. De steden Pontianak , Banjarmasin en Balikpapan zijn enkele van de snelst groeiende in het land.
Java (incl. Karimunjawa , de duizend eilanden en Madura )
Het binnenland van het land, grote steden waaronder de hoofdstad Jakarta , Bandung , Surabaya en veel mensen (met bijna 50% van de bevolking) verpakt op een niet zo groot eiland . Beschikt ook over de culturele schatten vanYogyakarta , Solo , Borobudur en Prambanan .
Bali
Veruit de meest populaire toeristenbestemming en heeft de meest complete faciliteiten voor alle soorten toeristen in Indonesië. Bali’s mix van unieke hindoeïstische cultuur, legendarische stranden, talloze religieuze en historische locaties, spectaculaire hooglandregio’s en een uniek onderwaterleven maken het een eeuwige favoriet onder wereldreizigers.
Sulawesi (Celebes)
Vreemd gevormd, herbergt dit eiland een diversiteit aan samenlevingen en een spectaculair landschap. Dit omvat de Toraja- cultuur, de megalithische beschaving in het Lore Lindu National Park, de rijke flora en fauna en duikplekken van wereldklasse zoals Bunaken en Bitung .
Nusa Tenggara (NT)
Ook bekend als de Kleine Soenda-eilanden – letterlijk de “Zuidoost-eilanden” – ze zijn onderverdeeld in Oost-Nusa Tenggara en West-Nusa Tenggara en bevatten tientallen etnische groepen, talen en religies, evenals Komodo- hagedissen en spectaculairder duiken. West NT bevat Lombok en Sumbawa en veel kleine eilanden. Lombok is de minder bezochte maar even interessante zus van Bali en biedt verschillende duiklocaties en historische en religieuze locaties. Oost-NT bevat Flores , Sumba en West-Timor , evenals verschillende andere eilanden, waaronder het eiland Komodo, de thuisbasis van de Komodovaraan, en biedt de unieke attractie kleine koninkrijken op Sumba te bevatten. Traditionele kunst in Oost-NT, vooral geweven stof, is interessant en redelijk geprijsd, en je kunt stranden vinden die letterlijk bedekt zijn met zand van unieke kleuren, koraal en schelpen.
Maluku (Molukken)
De historische Spice-eilanden , waar vroeger veel om werd gevochten door koloniale machten, worden nu zelden bezocht, maar Ambon , de Banda-eilanden en de Kei-eilanden zijn veelbelovende bestemmingen voor maritiem toerisme.
Papua (Irian Jaya)
De westelijke helft van het eiland Nieuw-Guinea, met bergen, bossen, moerassen en een bijna ondoordringbare wildernis op een van de meest afgelegen plekken op aarde. Afgezien van de goud- en koperwinning in het gebied van Freeport, is dit waarschijnlijk een van de meest ongerepte delen van het land, en wetenschappers hebben hier tot nu toe onbekende soorten ontdekt.

Steden 

  • Jakarta – de eeuwig overbelaste hoofdstad die ook de grootste stad van het land is
  • Bandung – universiteitsstad in de koelere hooglanden vanJava
  • Banjarmasin – een cultureel centrum vanKalimantan
  • Jayapura – de hoofdstad vanPapuaen een toegangspoort tot de hooglanden
  • Kuta – met zijn geweldige stranden en een bruisend nachtleven is Kuta nog een andere reden omBalite bezoeken
  • Makassar (Ujung Pandang) – de toegangspoort totSulawesien de thuisbasis van de regionaal beroemde Bugis-zeevarenden
  • Medan – de diverse hoofdstad vanSumatraen toegangspoort tothet Tobameeren de rest van het Batak-land
  • Surabaya – een zeer actieve haven, de hoofdstad vanOost-Javaen de op één na grootste stad van het land
  • Yogyakarta – hetculturele centrum vancentraalJavaen het toegangspunt tot de machtige tempels vanPrambananenBorobudur

Andere bestemmingen 

… er zijn draken

Hieronder volgt een beperkte selectie van enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden van Indonesië.

  • Baliemvallei – prachtige trektocht door het land van de Lani, Dani en Yali-stammen in het afgelegenPapua
  • Borobudur – een van de grootste boeddhistische tempels ter wereld in deprovincieMidden-Java; vaak gecombineerd met een bezoek aan de even indrukwekkende hindoeïstische ruïnes in het nabijgelegenPrambanan
  • Nationaal park Bromo-Tengger-Semeru – enkele van de engste vulkanische landschappen ter wereld en een van de beste locaties ter wereld om de zonsopgang te zien
  • Bunaken – een van de beste duikbestemmingen in Indonesië, zo niet de wereld
  • Kerinci Seblat National Park – tijgers, olifanten en monsterlijke rafflesia-bloemen in dit enorme bosgebied opSumatra
  • Komodo National Park – de thuisbasis van de Komodovaraan en een enorm belangrijk marien ecosysteem
  • Lake Toba – het grootste vulkanische meer ter wereld
  • Lombok – populair eiland ten oosten van Bali met de kleine relaxteGili-eilandenen de machtigeberg Rinjani
  • Tana Toraja – hooglandgebied inZuid-Sulawesi,beroemd om buitengewone begrafenisrituelen
LocationIndonesia.png
Hoofdstad Jakarta
Valuta Indonesische roepia (IDR)
Bevolking 263,9 miljoen (2017)
Elektriciteit 127 volt / 50 hertz en 230 volt / 50 hertz (Europlug, Schuko)
Landcode +62
Tijdzone Westerse standaardtijd Indonesië, Central Standard Time Indonesië, Central Standard Time Indonesië
Spoedgevallen 112
Rijzijde links

Met 18.330 eilanden, waarvan 6000 bewoond, is Indonesië de grootste archipel ter wereld. Om ons voor te stellen hoe uitgestrekt Indonesië is, strekt Indonesië zich uit van west naar oost zo breed als de Verenigde Staten of West- en Oost-Europa samen, maar meer dan twee derde van het gebied is zeewater.

Met meer dan 260 miljoen mensen is Indonesië het vierde meest bevolkte land ter wereld – na China , India en de VS – en verreweg het grootste in Zuidoost-Azië .

De bevolking is niet gelijk verdeeld over de vijf grootste eilanden, Java , Sumatra , Sulawesi , Kalimantan en Papua ; Java heeft de helft van de bevolking. Meer dan 50% van de buitenlandse toeristen in te voeren Indonesië via de luchthaven van Bali , en het grootste deel van de rest komt binnen via Jakarta ‘s Soekarno-Hatta International Airport voor zaken of als een hub naar andere Indonesië toeristische bestemmingen of via Batam meestal met de veerboot vanuit Singapore . Deze drie aankomstlocaties zijn goed voor ongeveer 90% van de buitenlandse aankomsten.

Indonesië heeft ook de grootste moslimbevolking ter wereld, voornamelijk soennieten. Indonesië is lid van de G-20 en hoewel het potentieel heeft om wereldleider te worden, wordt het nog steeds belemmerd door corruptie en tekortkomingen in het onderwijs, evenals door een infrastructuur die wordt gehinderd door moeilijk terrein en water.

De tropische bossen van Indonesië zijn de op één na grootste ter wereld, na Brazilië , en worden gekapt en gekapt om met dezelfde alarmerende snelheid oliepalmplantages te telen. Terwijl de rijke winkel en het feest in de steden en resorts, de armen hard werken en worstelen om te overleven. Na decennia van economisch wanbeheer verdient 50,6% van de bevolking nog steeds minder dan 4 dollar per dag, volgens cijfers die de Wereldbank in 2012 heeft opgesteld. In 2015 was het armoedepercentage 5,5% en daalde het door de stabiele groei van Indonesië met 4-6% jaarlijks sinds 2014 – het beste groeipercentage onder ASEANlanden. Het geboortecijfer is echter nog steeds hoog, namelijk bijna 2% per jaar, nadat de vorige regering het anticonceptieprogramma had stopgezet, en dit heeft de achteruitgang van de armoede vertraagd. Het totale vruchtbaarheidscijfer (“aantal kinderen per vrouw”) is echter dramatisch gedaald en ligt nu net boven vervanging op 2,1 – ongeveer hetzelfde als de VS en nauwelijks boven het grootste deel van Europa.

Infrastructuur in een groot deel van het land, hoewel uitgebreid herbouwd, blijft rudimentair en reizigers buiten de gebaande paden hebben wat geduld en flexibiliteit nodig. Hoewel er vooruitgang is geboekt bij de uitbreiding van het netwerk van tolwegen, zijn de meeste interstedelijke wegen nog steeds tweebaansaangelegenheden van variabele kwaliteit, meestal vol met grote bussen en vrachtwagens die goederen en materialen vervoeren, allemaal gretig met elkaar en al het andere de weg om de pole position te bereiken waar er geen race is. Misschien als gevolg van de slechte wegomstandigheden, ontwikkelden goedkope luchtvaartmaatschappijen zich goed met een groei tot 15 procent per jaar, dus als iemand van de ene naar de andere site flopt, kan dit gemakkelijk worden gedaan, vooral voor grote steden zoals van Bali, naar Malang naar zie Bromo-Tengger-Semeru National Park naar Jakartamet veel attracties voor toeristen naar Medan om het Tobameer te zien en terug te gaan naar je eigen land. Zelfs als je in een stad bent, verwacht dan niet dat de wegen goed zijn of dat de lay-out gemakkelijk te navigeren is. Veel wegen in oudere steden zijn overgebleven uit de Nederlandse tijd en zijn daardoor klein, bochtig en in slechte staat. Tel daarbij op dat straatnamen om de paar kilometer veranderen, waardoor u moet weten naar welk gebied u moet gaan als u zelfs die straatlengte wilt vinden – het is behoorlijk frustrerend. Straatborden, als die er al zijn, staan ​​loodrecht op de straat die ze vertegenwoordigen. Als je Java en Bali verlaat, zijn de wegen nog erger. Ernstige files zijn een veelvoorkomend kenmerk, met Greater Jakartaen Surabayavooral als extreem slecht worden beschouwd. Gelukkig is de hele TransJava-tolweg in december 2018 functioneel geopend, met een lengte van meer dan 900 km (560 mijl) van Merak tot Surabaya . Verschillende segmenten van de Trans Sumatra-tolweg zijn ook functioneel geopend.

Flexibiliteit moet overal in het land een vereiste zijn, aangezien de dingen heel plotseling kunnen veranderen en promptheid niet vaak een hoge prioriteit heeft, ondanks dat dit wordt gewaardeerd. Als je het soort persoon bent dat verwacht dat alles in steen geschreven is, dan zou je waarschijnlijk alleen rondleidingen met grote, gerenommeerde reisbureaus moeten overwegen; anders zult u ongetwijfeld enige “onrust” ervaren. Tolerantie, geduld en acceptatie van verrassingen (niet altijd de goede soort) zijn goede eigenschappen voor iedereen die van plan is om te bezoeken.

Dat gezegd hebbende, als je de moed hebt om het goede onder het slechte te vinden, zul je merken dat Indonesië een van de meest exotische landen is die je ooit hebt bezocht. Indonesië verkoopt zichzelf als Wonderful Indonesia en de slogan is vaak helemaal waar. Het heeft een diversiteit aan cultuur met meer dan 900 stammen en talen en eten, terwijl het betoverende karakter, meestal buiten Java, en de vriendelijkheid van de mensen in de meeste gebieden je zullen verleiden om te blijven zolang je wilt. Tegenwoordig blijven sommige ouderen uit Europa maanden in Indonesië om de winter te vermijden.

Heruitvinding

Indonesië is een van ‘s werelds grootste democratieën en het meest bevolkte land met een moslimmeerderheid. Het maakt een periode van moeilijke hervormingen en heruitvindingen door na de Reformasien de instelling van een democratisch gekozen regering. Om te helpen bij de transformatie van de jaren van gecentraliseerde controle onder het Soeharto-regime, is de rol van regionale en provinciale overheden versterkt en versterkt. Het verkiezingsproces in Indonesië kent een hoge participatiegraad en de aard en structuur van bestuur en bestuur verandert langzaam in heel Indonesië. Verandering in de natie sinds de val van Soeharto werd ook gekenmerkt door een grotere vrijheid van meningsuiting en een enorme vermindering van de politieke censuur die kenmerkend was voor Soeharto’s New Order-tijdperk. Er is meer open politiek debat in de nieuwsmedia en in het algemeen discours, politiek en sociaal debat. Indonesië is nu de grootste economie in Zuidoost-Azië en lid van de elite G-20-groep van grote economieën.

Juridische zorgen

Er zijn echter wetten die voorkomen dat buitenlanders politiek worden betrokken, en een andere wet voorkomt denigrerende opmerkingen over de door de staat goedgekeurde religies (hindoeïsme, boeddhisme, christendom, confucianisme en islam), uit angst voor het risico van verdeeldheid door de natie. Helaas zijn de wetten over corruptie zwak en zijn de straffen in het algemeen licht wanneer ze worden behandeld door de gewone rechtbanken. De Komisi Pemberantasan Korupsi (Commissie voor corruptiebestrijding) is hier strikter over en heeft een eigen politiekorps en rechtbanken, maar heeft ook problemen ondervonden. KPK-zaken zijn meestal voor Jakarta en Java en zaken waarbij andere eilanden betrokken zijn, worden zelden goed genoeg uitgevoerd om het illegale gedrag dat hen heeft veroorzaakt, zoals de illegale ontbossing en ontwikkeling in Kalimantan, te stoppen.

De zaken zijn langzaam aan het verbeteren, ondanks een aantal onverzettelijke corrupte operatoren in verschillende afdelingen van de regering waarmee u te maken kunt krijgen, en de verzoeken om geld, meubels, “blauwe” films en dergelijke zijn afgenomen en de kwaliteit van de dienstverlening in sommige immigratiediensten is beter geworden. De sleutel is om te onthouden dat één omkoping de sluizen opent, dus nooit omkopen.

Mensen 

Ondanks dat Bhinneka Tunggal Ika (“Eenheid in verscheidenheid”) 50 jaar lang als officieel staatsmotto is gepromoot, blijft het concept van een “Indonesië” kunstmatig en verdelen de burgers van het land zich onder een groot aantal etnische groepen, clans, stammen en zelfs kasten. Als dit niet genoeg is, voegen religieuze verschillen een vluchtig ingrediënt toe aan de mix en de enorme hiaten in rijkdom versterken ook een klassenmaatschappij. Op puur numerieke schaal zijn de grootste etnische groepen de Javanen (45%) van Midden- en Oost-Java die de dominante etniciteit zijn in het hele land, de Soendanezen(14%) uit West-Java , de Maduranen (7,5%) van het eiland van Madura en Coastal Malays (7,5%),Sumatra . Dit laat 26% over voor de Atjeh en Minangkabau van Sumatra , de Balinezen , de Iban en de Dayaks van Kalimantan , en een verbijsterende lappendeken van groepen in Nusa Tenggara en Papua – het officiële totaal is maar liefst 3.000.

Voor het grootste deel bestaan ​​de vele volkeren van Indonesië gelukkig naast elkaar, maar etnische conflicten blijven in sommige afgelegen gebieden van het land voortduren. Het beleid van transmigratie ( transmigrasi ), geïnitieerd door de Nederlanders maar voortgezet door Soeharto, heeft Javaanse, Balinese en Madurese migranten hervestigd in minder drukke delen van de archipel. De nieuwe kolonisten, die als bevoorrecht en ongevoelig werden beschouwd, werden vaak kwalijk genomen door de inheemse bevolking en met name op Papua leidde dit soms tot gewelddadige conflicten, maar tegenwoordig zijn ze relatief zeldzaam.

Een bijzonder opvallende etnische groep die in het hele land voorkomt, zijn de Indonesische Chinezen , bekend als Tionghoa of de enigszins denigrerende Cina. Ze zijn ongeveer 7 miljoen en vormen minder dan 3% van de bevolking, maar vertegenwoordigen een van de grootste etnische Chinese groepen buiten China zelf, achter de Thaise Chinezen. Chinese immigranten werden door de Nederlanders aangemoedigd om zich in Nederlands-Indië te vestigen, hoewel ze werden behandeld als tweederangs burgers, in feite tussenmanagers tussen de Europese heersers en de rest van de bevolking. Na het vertrek van de Nederlanders werkten veel Indonesische Chinezen als winkeliers en geldschieters, maar een zeer rijke subgroep van de gemeenschap heeft enorme invloed uitgeoefend in de lokale economische sector, met een beroemde – zij het grotendeels in diskrediet gebrachte – studie van bedrijven over de Jakarta Stock Exchange concludeerde dat maar liefst 70% van zijn bedrijven (en bij uitbreiding het land) werden gecontroleerd door etnische Chinezen. Ze zijn dus onderhevig geweest aan vervolging, waarbij Chinezen in de jaren zestig gedwongen werden verplaatst naar stedelijke gebieden, gedwongen Indonesische namen aan te nemen en verboden op te leggen om Chinees te onderwijzen en Chinese karakters te vertonen. Er zijn ook anti-Chinese pogroms geweest, met name in de anticommunistische zuiveringen van 1965-66 na de coup van Soeharto en opnieuw in 1998 na zijn val, toen meer dan 1.100 mensen werden gedood bij rellen in Jakarta en enkele andere grote steden. De post- Bij rellen in Jakarta en enkele andere grote steden kwamen 100 mensen om het leven. De post- Bij rellen in Jakarta en enkele andere grote steden kwamen 100 mensen om het leven. De post-Reformasi- regeringen hebben het merendeel van de discriminerende wetgeving vernietigd en Chinees schrift en Chinese festivals zijn weer teruggekomen. Het Chinese Nieuwjaar is sinds 2003 in het hele land tot nationale feestdag verklaard. Hoewel het anti-Chinese sentiment in bepaalde bevolkingssegmenten blijft bestaan, Indonesische Chinezen hebben tegenwoordig officieel dezelfde rechten als alle andere Indonesische burgers. Hoewel de meeste Javaanse Chinezen alleen Indonesisch spreken, kunnen veel Chinezen in sommige delen van Sumatra en West-Kalimantan verschillende Chinese dialecten spreken.

Cultuur 

Wayang kulit schaduwpoppenspel, Solo

Er is niemand verenigd Indonesische cultuur per se , als het land is opgebouwd uit vele verschillende etnische groepen en verschillen tussen geografische gebieden. Laat u verrassen terwijl u tussen eilanden springt! De hoge daken van traditionele Sumatraanse woningen zijn anders dan de lange huizen van Borneo en een cluster van bouwwerken in een Balinees huis.

Het grootste deel van het geëxporteerde culturele erfgoed komt van de eilanden Sumatra , Java , Bali en Lombok , waarvan de kaders worden verzorgd door het voormalige Majapahit-koninkrijk. Misschien wel de meest kenmerkende “Indonesische” kunsten zijn wayang kulit schaduwpoppenspel, waarbij ingewikkeld gedetailleerde uitsnijdingen worden gebruikt om scènes uit de Mahabharata en Ramayana en andere populaire hindoeïstische volksverhalen na te spelen, en de begeleiding ervan door het gamelan- orkest, wiens ongelooflijk complexe metalen ritmes vormen de verplichte achtergrond voor zowel religieuze ceremonies als traditioneel amusement. Het wereldberoemde batikkledingpatroon van Indonesië enkeris dolken zijn cultureel verweven met de Maleiers , en dankzij de islam is de Arabische cultuur ook in verschillende mate overgenomen. Laten we de impact van het boeddhisme, de Portugezen, de Engelsen, de Japanners, de Chinezen en natuurlijk de Nederlanders niet vergeten. Woorden hiervan zijn zowel in het Indonesisch als in etnische talen te vinden, en etnische talen lopen over in het Indonesisch, maar hebben slechts zelden een nationale spreiding.

Het proces van standaardisatie van taal en cultuur in Indonesië heeft vooruitgang geboekt, aangezien de communicatie tussen dorpen en eilanden gemakkelijker is geworden en veel gebieden die voorheen alleen lokale talen gebruikten, gebruiken nu ook het Indonesisch. Toch blijven regionale culturen op veel gebieden sterk, en waarschijnlijk ook in de nabije toekomst. Voor de bezoeker van Indonesië is de regionale diversiteit iets geweldigs, zo verschillend als die van Flores , Bali , Sunda , Minangkabau en de Toba Batakland kan worden ervaren op een enkele reis, met voldoende tijd en planning. De verscheidenheid aan culturele, historische en religieuze plaatsen en ervaringen, het brede scala aan traditionele ambachten en de verscheidenheid aan activiteiten die men in Indonesië kan ervaren, is werkelijk verbazingwekkend.

Een interessante culturele ervaring is de Baduy-nederzetting in de provincie West-Java , een Sundanese gemeenschap die ervoor kiest om moderne technologie en al haar attributen, zelfs deodorants, af te wijzen! Bezoekers zijn welkom met beperkingen waaraan ze zich moeten houden. Cultuurhonden vinden Ubud , een stad op Bali , een uitstekende plek om naartoe te gaan, maar er zijn zoveel culturele hotspots in Indonesië dat het bijna onmogelijk is om een ​​lijst te maken.

Soeharto’s verbod op westerse invoer zoals rock’n’roll leidde, hoewel het al lang was ingetrokken, tot de ontwikkeling van inheemse muziekvormen als dangdut , een zwoele vorm van pop die in de jaren zeventig werd ontwikkeld, en het op de televisie uitgezonden bekken ronddraaiende ” ngebor ” van zanger Inul Daratista was in 2003 bijna net zo controversieel als Elvis ooit was. Moderne popmuziek heeft in de nieuwe eeuw terrein gewonnen en een paar artiesten hebben geprobeerd hun meesterwerken internationaal te promoten, met enig succes, vooral in het naburige Maleisië en Brunei. Anggun Cipta Sasmi is een getalenteerde Indonesische zangeres die in Frankrijk beroemd werd na haar single La neige au Saharawerd een tophit op de Europese hitlijsten van de zomer van 1997. Agnes Monica is een energieke danser, actrice en zangeres die duetten speelde met internationale artiesten en bekendheid verwierf.

Hoewel veel Indonesische films low-budget B-rated films waren, is de kwaliteit sinds de eeuwwisseling toegenomen. Daun di Atas Bantal (1998) won de prijs voor “beste film” op het Asia Pacific Film Festival 1998 in Taipei, Taiwan. The Raid, Redemption (Indonesian: Serbuan Maut) werd in 2011 uitgebracht op het Toronto International Film Festival met internationale bekendheid, met een lokale Pencak Silat-artiest Iko Uwais die sindsdien rollen heeft gespeeld in Hollywood-films.

Sundanese traditionele zangoptreden

De Indonesische literatuur heeft aanzienlijk binnenlands succes laten zien naarmate de thema’s liberaler werden en de vrijheid van meningsuiting werd uitgebreid, maar slechts weinigen hebben hun weg gevonden naar het wereldtoneel. Fakkeldrager Pramoedya Ananta Toer  werken s werden lange verboden in zijn eigen land, maar de REFORMASI heeft een kleine boom gezien. Een opmerkelijk voorbeeld is Ayu Utami’s Saman , het breken van zowel taboes en verkoop records recht in het midden van de val van Soeharto’s. Misschien wel het beste voorbeeld is Laskar Pelangi (2007) van Andrea Hirata : zowel de boekenreeks als de films worden geprezen in Indonesië en de rest van de wereld.

Waarschijnlijk het belangrijkste (hoewel niet universele) culturele kenmerk dat aanwezig is in het grootste deel van de archipel waarvan u op de hoogte moet zijn, is dat van ‘gezicht’ of ‘eer’, dat voortkomt uit het principe van harmonie. Harmonie wordt zo belangrijk geacht dat religieuze verbodsbepalingen op de achtergrond komen te staan ​​om iemands eer te beschermen, waar buitenlanders op kunnen neerkijken. Harmonie is, simpel gezegd, de poging om vreedzaam samenleven en prettige relaties te onderhouden. De harmonieuze organisatie van de samenleving is in feite de fundamentele basis van wayang kulitplots en uitvoeringen, en die van gerelateerde traditionele drama’s, hoewel sommige van deze traditionele waarden enigszins zijn afgezwakt tijdens het overgangsproces van koninkrijken door dictatuur naar de meer democratische regeringsvorm van vandaag. Desalniettemin wordt er veel anders omgegaan met conflictoplossing dan veel buitenlanders zouden verwachten – verwacht niet dat de dingen zullen gebeuren zoals u dat gewend bent.

Religie 

Er wordt verwacht dat mensen hier een religie hebben, vooral omdat het eerste principe van de Pancasila (“vijf principes”) is: Ketuhanan yang Maha Esa , vrij vertaald als “Er is maar één god”, dus voel je niet beledigd als iemand erom vraagt over je religieuze overtuigingen. Hoewel u uw recht op religie (of er niet in gelooft) in ieder geval privé kunt uitoefenen, wordt het minachtend om opmerkingen te maken over een van de officiële religies afgekeurd omdat veel Indonesiërs trots zijn op hun religie door de meeste of alle gebruiken die verbonden zijn aan hun geloof. De wet beschermt ook iedereen hiertoe en u wilt niet worden vervolgd.

Ongeveer 88% van de bevolking van Indonesië geeft aan dat hun religie de islam is, die allemaal de soennitische tak volgen, waardoor het numeriek verreweg de grootste religie in de natie is en Indonesië het grootste land met een moslimmeerderheid ter wereld. Desalniettemin worden alle grote religies van de wereld tot op zekere hoogte waargenomen in Indonesië, en Indonesië blijft officieel een seculiere staat, waarbij alle door de staat goedgekeurde religies, althans theoretisch, een gelijke status krijgen onder de Indonesische wet. Hoewel religieuze orthodoxies binnen de archipel van Indonesië verschillen, is de strikte naleving van islamitische kledingvoorschriften in sommige landen over het algemeen afwezig. In grotere Javaanse steden zijn sluiers en openlijke geloofsuitingen eerder uitzonderingen dan regel. In sommige regionale gebieden en de vrome staat vanAtjeh , de zaken kunnen aanzienlijk strenger zijn. Wees niet verbaasd als je een gezang van de azan kunt horen zonder een moskee te zien, want dat wordt gewoonlijk gedaan door luidsprekers om iedereen op te roepen om te bidden. Het werk kan op vrijdagmiddag vertragen als de mannetjes naar beneden gaan om te bidden in de moskeeën.

Ondanks dat ze nominaal moslim zijn, worden veel lokale volksverhalen en gebruiken die van oorsprong hindoe, boeddhistisch of animistisch zijn, trouw bewaard door een groot deel van de bevolking.

De andere vijf door de staat goedgekeurde religies zijn het protestantisme (5%), het rooms-katholicisme (3%), het hindoeïsme (2%), het boeddhisme (1%) en het confucianisme (1%). Hindoes zijn geconcentreerd op Bali , terwijl christenen vooral voorkomen in delen van Noord-Sumatra , Maluku, sommige delen van Java, Papoea , Noord-Sulawesi , Oost-Nusa Tenggara en Kalimantan . Het boeddhisme wordt daarentegen voornamelijk beoefend door de etnische Chinezen in de grotere steden, zoals Bandung en Semarang. Er zijn ook enkele mensen in verschillende delen van het land die uitsluitend traditionele animistische religies beoefenen, en veel Indonesiërs beoefenen een vorm van islam of christendom die wordt gesynchroniseerd met animistische en hindoeïstische overtuigingen die hun voorouders eerder hadden gevolgd. Op Java wordt dit syncretische geloofssysteem Kejawen genoemd, en hoewel het populair is, wordt het veroordeeld door de meer strikt orthodoxe beoefenaars.

De Indonesische nationale wet schrijft voor dat alle burgers van de Republiek hun religie moeten verklaren en dat de verklaarde religie een van de zes moet zijn die officieel door de staat zijn bekrachtigd. Dit resulteert in duidelijke vervormingen. Veel animistische beoefenaars noemen zichzelf bijvoorbeeld moslim, hindoe of christen ten behoeve van de staatsbureaucratie. Er zijn af en toe aanvallen op gebedshuizen (moskeeën en kerken) die verband houden met extremistische groepen, en er zijn gevallen van geweldsuitbarstingen tussen verschillende religieuze groepen op de Maluku-eilanden. Hoewel het altijd een goede vuistregel is om de laatste ontwikkelingen op dit gebied te volgen, mag dit er niet van weerhouden het land te bezoeken.

Sinds november 2017 is het grondwettelijk hof overeengekomen dat traditionele overtuigingen worden erkend en op een elektronische identiteitskaart kunnen worden vermeld.

volks overtuigingen 

Volksovertuigingen – zowel traditionele als andere overgenomen uit andere landen – zijn springlevend en een essentieel onderdeel van de Indonesische cultuur (s). Dit zijn slechts enkele voorbeelden van Indonesische volksopvattingen en praktijken:

Het gebruik van zowel paranormalen als dukun (medicijnmannen, sjamanen of tovenaars) voor zowel de zwart-witte magie-overtuigingen als de medische behoeften, komt veel voor, en er zijn zelfs ‘reality’-tv-programma’s met islamitische geestelijken die de strijd aangaan met onzichtbaar bovennatuurlijk wezens, die meestal worden gebotteld en later een schilderij of tekening wordt getoond van het schepsel, dat meestal wordt gemaakt door een andere islamitische geestelijke die de foto geblinddoekt maakt.

Veel mensen geloven ook dat keris (dolken met golvende bladen traditioneel gemaakt van metaal in een meteoriet) en speciale ringen met een van de soorten stenen en edelstenen erop aangebracht magische wezens bevatten met beperkte intelligentie en specifieke krachten voor de eigenaar . Van deze ‘makhluk halus’ (bovennatuurlijke wezens) wordt aangenomen dat ze de voorkeur geven aan specifieke, goed verzorgde huizen in deze dolken en ringen, en ze zullen ze verlaten als de eigenaar niet de juiste ceremonies op een specifieke basis uitvoert. Als het bewoonde object of / en de geesten worden verwaarloosd of verlaten, kunnen de geesten mensen in de buurt aanvallen, wat een genezingsceremonie en de verzoening van de geesten noodzakelijk kan maken.

Het gebruik van handigheid en andere bedrog wordt gebruikt door sommige mystici en traditionele genezers, en sommige Europese en Chinese bijgeloof zijn overgenomen, zoals de angst voor het getal 13. Een ander voorbeeld is een kejawentraditie die is toegevoegd aan sommige religies, waaronder de islam, waarbij de navelstreng en de nageboorte in een klei-urn worden gedaan en ofwel buiten het huis aan de balken worden gehangen of in de tuin worden begraven met een rood licht eroverheen. Er wordt aangenomen dat het de metgezel is van de baby die is geboren en het licht heeft een dubbele taak door zich een weg te banen naar het hiernamaals en de buren te laten weten dat het gezin een nieuwe baby heeft. Een huilende baby kan soms naar deze plaats worden gebracht om hem te kalmeren of om hem gerust te stellen, en een baby kan om dezelfde reden om dezelfde reden op de locatie worden gebaad.

Feestdagen 

Ramadan

Ramadan is de 9e en heiligste maand op de islamitische kalender en duurt 29-30 dagen. Moslims vasten elke dag gedurende de duur en de meeste restaurants zijn gesloten tot de snelle pauzes in de schemering. Niets (inclusief water en sigaretten) mag van zonsopgang tot zonsondergang door de lippen gaan. Niet-moslims zijn hiervan vrijgesteld, maar moeten toch afzien van eten of drinken in het openbaar, aangezien dit als zeer onbeleefd wordt beschouwd. Ook in de bedrijfswereld worden de werktijden verminderd. Exacte data van de Ramadan zijn afhankelijk van lokale astronomische waarnemingen en kunnen enigszins van land tot land verschillen. De ramadan eindigt met het festival van Eid al-Fitr , dat meerdere dagen kan duren, meestal drie in de meeste landen.

  • 24 april – 23 mei 2020 ( 1441 AH )
  • 13 april – 12 mei 2021 ( 1442 AH )
  • 2 april – 1 mei 2022 ( 1443 AH )
  • 23 maart – 20 april 2023 ( 1444 AH )
  • 11 maart – 9 april 2024 ( 1445 AH )

Als je van plan bent om tijdens de Ramadan naar Indonesië te reizen, overweeg dan om Reizen tijdens de Ramadan te lezen .

Multicultureel Indonesië viert een breed scala aan religieuze feestdagen en festivals, maar de meeste vieringen zijn in feite beperkt tot kleine gebieden (bijv. De hindoefestivals van Bali ). Alle Indonesiërs, ongeacht hun religie, krijgen een vrije dag voor al deze feestdagen:

  • 1 januari: Nieuwjaarsdag (Tahun Baru Masehi)
  • Een dag tussen half januari en half februari: Tahun Baru Imlek (Chinees Nieuwjaar). Festivals zijn voornamelijk geïsoleerd in Chinees bevolkte gebieden.
  • Een dag in maart: Nyepi (hindoe-nieuwjaar). Het is niet aan te raden om op deze dag op Bali te zijn . In feite wordt het hele eiland afgesloten, zelfs de luchthaven en de zeehavens. Niet-waarnemers worden op zijn minst ontmoedigd om zich buiten te mengen.
  • Een vrijdag in maart of april: Wafat Isa Al-Masih (goede vrijdag). De katholieke gemeenschappen op Flores Island in Oost-Nusa Tenggara voeren de kruisweg op Heilige Donderdag, een bezienswaardigheid die de moeite waard is.
  • 1 mei: Hari Buruh Internasional (Internationale Dag van de Arbeid)
  • 1 juni: Hari Lahir Pancasila (geboortedag Pancasila). Dit is een patriottisch feest om de geboorte van de filosofische basis van het land te vieren.
  • Een donderdag in mei: Kenaikan Isa Al-Masih (Hemelvaart van Christus)
  • Een dag in mei of juni: Waisak (Vesak-dag). Sommige boeddhistische monniken voeren een pelgrimsreis uit naar de beroemde Borobudur-tempel.
  • 17 augustus: Hari Kemerdekaan (Onafhankelijkheidsdag). Vlag hijsen bij huizen en in de meeste gemeenschappen, Indonesische traditionele spellen met prijzen!
  • 25 december: Hari Natal (eerste kerstdag)

Islamitische feestdagen zijn elk jaar 11 dagen eerder verplaatsbaar:

  • Tahun Baru Hijriyah (islamitisch nieuwjaar)
  • Maulid Nabi (geboorte van de profeet Mohammed)
  • Isra Miraj (Hemelvaart van de profeet Mohammed)
  • 2 dagen Idul Fitri-vakantie (Eid, einde van de Ramadhan-vastenperiode van 30 dagen)

De regering heeft elk jaar tot 6-7 dagen aaneengesloten feestdagen (inclusief zon- en Eid-feestdagen) opgemaakt. De vuistregel is een paar dagen voor en na Eid-vakanties of de dag tussen twee dagen van feestdagen, dus 3 dagen vakantie.

De belangrijkste tijd van het jaar is de islamitische vastenmaand Ramadan . Tijdens deze periode van 30 maan-dagen laten moslims niets tussen hun lippen passeren (eten, drinken, roken en zelfs medicijnen) tussen zonsopgang en zonsondergang. Mensen staan ​​vroeg op om voldoende te eten voor de dag voor zonsopgang ( sahur ), gaan laat aan het werk en vertrekken vroeg om op tijd thuis te zijn om het vasten ( buka puasa ) bij zonsondergang te verbreken . Deze activiteit begint meestal met een kleine snack van iets zoets, gevolgd door een complete snack en tot het slapengaan. Theoretisch mogen mensen in deze periode niet overmatig eten, omdat het doel van vasten is om te weten hoe het is om extreem arm te zijn, maar sommige moslims houden zich hier niet aan. Niet-moslims, evenals reizen (musafir ), ziek of menstruerend, en bezig met zware arbeid ( buruh of kuli) Moslims zijn vrijgesteld van vasten, maar het is beleefd om af te zien van eten of drinken in het openbaar. Veel restaurants sluiten, maar degenen die tijdens de vastenperiode open blijven, houden een laag profiel, vaak met gordijnen voor de ramen, maar in strikt islamitische gebieden sluiten de verkopers volledig en openen ze pas bijna snel. Alle vormen van nachtleven, inclusief bars, nachtclubs, karaoke en massagesalons, sluiten normaal gesproken rond middernacht, en (vooral in meer devote gebieden) kiezen er nogal wat ervoor om de hele maand gesloten te blijven. Zakenreizigers zullen merken dat de zaken in een nog ijziger tempo gaan dan normaal en vooral tegen het einde van de maand zullen veel mensen met verlof gaan. Als je met Indonesiërs bent, zeggen ze misschien niets uit beleefdheid als je voor hen eet of drinkt,

Het hoogtepunt aan het einde van de maand is de twee dagen van Idul Fitri (Indonesisch: Lebaran ), wanneer het hele land een week of twee nodig heeft om terug naar huis te gaan om familie te bezoeken in een ritueel dat lokaal bekend staat als mudik , wat betekent ” naar huis gaan”. Dit zijn de weinige keren in het jaar dat Jakarta geen files heeft, maar de rest van het land wel, met alle vormen van transport tot op de kieuwen en kan reistijd gemakkelijk de norm worden. Alle regeringskantoren (inclusief ambassades) en veel bedrijven sluiten een week of zelfs twee, en rondreizen in Indonesië wordt het best vermeden als dat mogelijk is. De meeste, zo niet alle, winkels zijn gesloten tijdens deze feestdag, en veel die wel opengaan, kiezen ervoor om laat te beginnen vanwege de Eid al-Fitr-gebeden. Er zijn voornamelijk niet-moslimgebieden van het land, zoals Bali en Noord-Sulawesi, die minder worden getroffen door Eid.

 

Information

Find More